‘Bureau MIND put uit veel kennis, ervaring en praktijkvoorbeelden. Er zit altijd tempo, humor en relativeringsvermogen in.’
Schooldirecteur over de samenwerking

Home

Actueel

7 mei 2025

Leerkracht-leerlingrelatie: bewezen impact, praktische handvatten (voor primair en voortgezet onderwijs).

LEERKRACHT-LEERLINGRELATIE: 
BEWEZEN IMPACT, PRAKTISCHE HANDVATTEN (VOOR PRIMAIR EN VOORTGEZET ONDERWIJS).

Een positieve relatie tussen leerkracht en leerling maakt écht het verschil, niet alleen voor de ontwikkeling van leerlingen, maar ook voor het welbevinden van leerkrachten.

Leerlingen die een goede band met hun leerkracht ervaren, zijn gemotiveerder, presteren beter, tonen minder probleemgedrag en hebben sterkere relaties met leeftijdsgenoten.
Leerkrachten met sterke relaties tot hun leerlingen ervaren meer werkplezier en minder stress.

In de nieuwste leidraad van het NRO wordt op basis van internationale literatuur en recent uitgevoerde onderzoeken in Nederland beschreven hoe je zulke relaties stimuleert en wat je kunt doen als een relatie onder druk staat. Een mooie erkenning is dat de interventie LLInC hierin meerdere keren wordt genoemd als effectieve aanpak.

De leidraad geeft concrete aanbevelingen, zoals:

  • Zorg voor een persoonlijke band met álle leerlingen
  • Ondersteun autonomie en bied structuur
  • Reflecteer op relaties en herstel waar nodig

De publicatie is praktisch, wetenschappelijk onderbouwd en direct toepasbaar in de klas – individueel of samen met collega's.

Bekijk de leidraad en bijbehorende poster gratis via deze pagina.

Dank aan collega's Jantine Spilt en Debora Roorda voor hun bijdrage aan deze publicatie.