‘Ik voel me gesterkt in mijn vakmanschap. De trainingen van Bureau Mind waren doorleefd en verrijkt met eigen ervaringen.’
Leerkracht die een training volgde bij Bureau Mind

Home

Actueel

4 November 2020

De Schoolpsycholoog in tijden van Corona ‘Focus en Verbinding’

Inzicht in impact van coronatijd op leerlingen en de effecten hiervan in het onderwijs. Met daarbij voor ons de belangrijke vraag: wat is mijn rol hierin als schoolpsycholoog?

Wat weten we inmiddels van de impact van de coronatijd op leerlingen en de effecten in- en van het onderwijs in deze tijd? Welke gegevens hebben we tot onze beschikking en welke kernpunten kunnen we hieruit halen die momenteel van belang zijn in het onderwijs- en ondersteuning van de docenten en leerlingen? Naast deze onderzoeksgegevens en adviezen over de impact en effecten van corona op het onderwijs, staan we ook stil bij de ervaringen die we zelf als orthopedagogen en schoolpsychologen hebben opgedaan in onze eigen onderwijspraktijk.

Dit deel van het digitaal congres zet een aantal onderzoeken en trends op een rijtje en samen vertalen we dit naar de rol van ons als schoolpsycholoog/orthopedagoog? Wat zijn belangrijke pijlers en doelen om op in te zetten? Wat kunnen we hier als beroepsgroep in betekenen en hoe borgen we de kennis en ervaringen in het onderwijs die een positief effect hebben op de kwaliteit van onderwijs en de ontwikkeling van leerlingen?

Tijdens deze start en afsluiting van het digitaal congres worden ook werkvormen ingezet, waarbij een actieve participatie verwacht wordt van de deelnemers, zodat ook het aspect van elkaar ontmoeten, ervaringen uitwisselen met vakgenoten en netwerken tot zijn recht kan komen op deze ochtend. Zodat je weer geïnspireerd en met aangescherpte gedachten en ideeën je werk als schoolpsycholoog kunt vormgeven binnen je organisatie.