‘Bureau MIND houdt graag een spiegel voor. Altijd constructief en vanuit een positieve insteek.’
Supervisant in post-academische opleiding tot schoolpsycholoog

Home

Actueel

18 November 2016

Nieuw verschenen: Handboek Diagnostiek in de leerlingbegeleiding

Het nieuwe boek van Karine Verschueren & Helma Koomen (Red) is uit. Handboek Diagnostiek in de leerlingbegeleiding Kind en context. Mirella van Minderhout schreef samen met Kees Vernooy en Helma Koomen hoofdstuk 14 voor dit boek: Didactisch en pedagogisch handelen van leerkrachten. In dit hoofdstuk wordt met een hoge informatie dichtheid aan psychologen en orthopedagogen voorgelegd wat onderbouw didactische en pedagogisch handelen van leerkracht inhoud en hoe je leerkracht deelgenoot maakt in diagnostische processen. Want de leerkracht staat centraal in het beinvloenden van leren en gedrag bij leerlingen. Door hen in het diagnostisch proces als mede onderzoeker neer te zetten, zullen de mogelijkheden om als leerkracht af te stemmen op specifieke behoeften van leerlingen groter zijn. Om dit te bereiken worden observaties technieken en diagnostische instrumenten besproken, voorafgegaan door onderbouwingen van effectief leerkracht handelen ten aanzien van didactisch- en pedagogisch handelen en klassenmanagement.